Blog & Veelgestelde vragen
Is uw (landbouw) voertuig al geregistreerd? (03-2021)
Sinds 1 januari 2021 geldt er een registratieplicht voor alle bestaande en nieuwe (land)bouwvoertuigen die op de openbare weg rijden.
Wat betekent dit voor uw voertuigen?
In de periode van 1 januari tot en met 31 december 2021 kunt u uw bestaande (land)bouwvoertuigen zonder keuring van de RDW registeren. Na deze periode is een keuring voor registratie verplicht en zijn de kosten van registratie hoger. Rijdt uw voertuig harder dan 25 km per uur? Dan bent u ook verplicht een kentekenplaat op het voertuig te monteren.
Ook krijgt uw (land)bouwvoertuig(en) met deze nieuwe regeling meer toegang tot N-wegen en rondwegen, waardoor een snellere en veiligere verplaatsing van de voertuigen mogelijk wordt.
Heeft u uw (land)bouwvoertuig geregistreerd?
Geef dan het kenteken ook aan ons door dan geven wij dit weer door aan de maatschappij. De voertuigen moeten namelijk ook bij de RDW als WA-verzekerd worden aangemeld.
Welke voertuigen betreft het:
Alle (land)bouwvoertuigen, zoals bijvoorbeeld trekkers, getrokken aanhangwagens, shovels, mobiele kranen, en combines, die de openbare weg op gaan. Onder een openbare weg valt bijvoorbeeld ook een fabriek, groothandel of een bedrijfsterrein waar derden (bijvoorbeeld voetgangers) kunnen komen.
Sneller dan 25 km per uur?
Voor (land)bouwvoertuigen die sneller willen rijden dan 25 km per uur en/of een ontheffing nodig hebben, geldt dat naast de registratie ook direct een kentekenplaat verplicht is.
Wat als u de registratie na 31 december 2021 uitvoert?
Dan is een RDW-keuring of schouw nodig. Dit kost meer tijd en geld.
Waarom is deze verplichting?
De invoering van registratie- en kentekenplicht komt van de Europese eis om een APK te verplichten voor trekkers / voertuigen op wielen met een maximumconstructiesnelheid hoger dan 40 km per uur. Met invoering van de registratie- en kentekenplicht voor (land)bouwvoertuigen komt Nederland aan deze Europese eis tegemoet.
Uitzonderingen:
Er geldt een aantal uitzonderingen voor de registratieplicht. Zo hoeven (land)bouwvoertuigen die nooit op de openbare weg rijden, niet geregistreerd te worden. Toch kan het registreren van de uitgezonderde voertuigen de moeite waard zijn: het kan een duurdere schouw of keuring voorkomen, mocht het voertuig toch de openbare weg op gaan. Daarnaast geldt vanaf 2025 een kentekenplaatplicht voor alle (land)bouwvoertuigen.
Hoe verloopt de registratie:
U kan uw (land)bouwvoertuigen registreren via de registratiewebsite van de RDW. Na registratie en tenaamstelling van het voertuig, ontvangt u een kentekenbewijs. Daarmee kan u een kentekenplaat aanvragen. Na uw registratie geeft u het kenteken aan ons door! En verwerken wij dit verder.
Risicobeheersing: weet wat u wel en niet verzekert (03-2021)
Ondernemen brengt risico’s met zich mee. Personeel dat langdurig uitvalt, een brand die het bedrijf in rook doet opgaan, of u of uw onderneming wordt aansprakelijk gesteld. Wij helpen ondernemers de risico’s inzichtelijk in kaart te brengen. Welke risico’s gaat u wel verzekeren? Hoe kunt u risico’s zoveel mogelijk voorkomen? Risicobeheersing vraagt om gedegen advies op maat. Alleen dan kunt u bewuste keuzes maken. Eerst de risico’s, dan de verzekeringen.
Wie zich niet goed laat adviseren, loopt de kans risico’s niet goed verzekerd te hebben of onder- of oververzekerd te zijn. Risicobeheersing vraagt ook om regelmatige actualisatie. Jaarlijks zitten wij met al onze zakelijke klanten om tafel om alle risico’s opnieuw te beoordelen. Maar ook het gehele jaar door zijn wij betrokken bij wijzigingen. Nieuwe medewerkers, een claim, een ander pand, nieuw werkmaterieel; wij zorgen ervoor dat de verzekeringen up-to-date zijn.
Wij zijn actief in uiteenlopende sectoren en onze klantenkring is divers; belangenorganisaties, (landelijke) zorgorganisaties, ondernemingen in de agrarische sector, grond- weg- en waterbouwbedrijven. Maar ook voor hoveniers, schilders en veel andere zelfstandigen zetten wij ons dagelijks in.
Elke organisatie en elke ondernemer vraagt om andere verzekeringen om risico’s te beheersen. Aan elke verzekering die wij voor onze nieuwe klanten afsluiten, gaat een persoonlijke kennismaking vooraf en een inventarisatie. Pas dan volgt het al of niet afsluiten van verzekeringen. En dat kunnen allerlei soorten verzekeringen betreffen: aansprakelijkheids-, personeels- en verzuimverzekeringen, gebouw-, inventaris en voorraadverzekeringen, rechtsbijstandsverzekeringen, verkeer- en transportverzekeringen.
Ook met een gerust hart ondernemen?
Neem voor meer informatie contact met:
Remco Zetzema RVI – remco@zpadvies.nl
Adviseur MKB
Een verbouwing financieren, hoe werkt dat? (03-2021)
Een nieuwe keuken of badkamer, een aanbouw of dakkapel. In de afgelopen maanden neemt het aantal financieringen dat wij regelen voor verbouwingen toe. De eerste vraag die wij krijgen is: hoe werkt het eigenlijk? Wij zetten het een en ander voor je op een rij. Heb je daarna nog vragen of wil je kijken wat er financieel mogelijk is? Dan zijn wij je graag van dienst.
Een van de eerste vragen is voor welk bedrag je gaat verbouwen. Bij relatief lage bedragen kan een persoonlijke lening een optie zijn. Hierbij maakt u geen kosten voor taxatie en notaris. De rente hierbij is echter wel hoger dan de hypotheekrente en dat zorgt voor aanzienlijk hogere maandlasten. Bij een verbouwing is er doorgaans sprake van een hypothecaire financiering. Uiteraard nemen wij ook de persoonlijke lening altijd mee in onze berekeningen en is het de klant die hierin een keuze kan maken.
Of we nu een hypotheek aanvragen voor € 30.000,- of € 300.000,- in beide gevallen is de procedure grotendeels hetzelfde: recente werkgeversverklaringen en loonstroken zijn nodig. Maar uiteraard ook een verbouwingsspecificatie. Op basis van je huidige hypotheekgegevens, de inkomensgegevens en de verbouwingskosten, kijken we welke financiële ruimte er is en wat de nieuwe maandlasten worden. Loopt je huidige hypotheek al een tijdje? Dan berekenen we ook of het voordeliger is om je hele hypotheek over te sluiten. De verbouwing wordt meegenomen in de taxatie van de woning. Die taxatiewaarde na verbouwing is mede bepalend voor de hoogte van het te krijgen hypotheekbedrag en de hypotheekrente. Wie nu een hypotheek afsluit, doet dat tegen lage hypotheekrentes.
Bouwdepot
Bij een verbouwing wordt het deel van je hypotheek bedoeld voor de verbouwing, doorgaans gereserveerd in een bouwdepot. De facturen van de aannemer worden vanuit het bouwdepot betaald. De looptijd van een bouwdepot is zes maanden bij verbouw en twee jaar bij nieuwbouw. Heb je niet het hele bedrag uit het bouwdepot gebruikt? Dan wordt het restant van je hypotheek afgetrokken. Een bouwdepot geldt alleen voor zaken die aan je woning vastzitten zoals een dakkapel, maar geen losse zaken zoals gordijnen.
Belastingdienst
De Belastingdienst kan altijd vragen om te bewijzen waar je het bouwdepot voor gebruikt hebt. Bewaar de rekeningen en bonnen daarom altijd goed. De bank controleert niet of de declaraties voldoen aan de fiscale eisen voor renteaftrek. Dat doet de Belastingdienst wel. Ook verbouwplannen?
Neem voor meer informatie contact op met:
Jan-Willem van de Poppe – janwillem@zpadvies.nl
Hypothecair planner